Sonore Audio

Bezoek verslag van audioclub Velsen zaterdag 19 april 2008


Bron artikel : Audioclub Velsen



maandag, 19 april 2010 08:55

Het clubbezoek aan Sonore Soundsystems in Rotterdam.

De Sonore Statement

apr_2008_foto1

 

Tijdens de VAD show 2007 introduceerde Sonore haar Statement Line Array luidsprekers waarbij een groot aantal dezelfde luidsprekerunits in een lijn boven elkaar zijn gemonteerd. Grootste voordelen zijn de bijna grenzeloze dynamiek en belastbaarheid, de zeer lage vervorming en de enorme soundstage. Iedereen die concerten bezoekt is eigenlijk meestal wel enigszins bekend met dit principe, omdat het bij grotere zalen of locaties veelvuldig wordt toegepast voor de weergave van de muziek. Tevens zijn in auditoriums en kerken vaak kleinere breedband line arrays in gebruik specifiek voor stemweergave. De Sonore is echter in de basis, de uitvoering en vormgeving bijzonder. En is bovendien aangepast voor gebruik in de huiskamer.

De Sonore is een manshoge paneel c.q. sandwichconstructie  en bevatten per stuk 12 laag/midden luidsprekers en 12 ribbon mid/hoog eenheden. De laag-middentoners hebben een minimale foam rolrand, en ook de centreerpin is tot een minimum teruggebracht. Kenmerkend is ook de minimale kastdiepte in combinatie met een relatief open constructie.

De grote voordelen van zo'n hoge kast en de verdeling van de weergave over veel luidsprekerconussen  voor de weergave van muziek zijn velerlei volgens de fabrikant: het resulterende cilindrisch afstraalgedrag en het grote paneel zorgt voor minimale vloer- en plafondreflecties, een realistisch driedimensionaal geluidsbeeld en een ruimtelijke weergave die niet beperkt is tot een zogenaamde "sweetspot". Het grote gezamenlijke conusoppervlak, waarbij dus een relatief minimale beweging nodig is om de geluidsdruk op te bouwen, minimaliseert de vervorming, en maakt tenslotte een hoge dynamiek en rendement (102dB) mogelijk. Al die verschillende luidsprekereenheden moeten natuurlijk wel perfect samenwerken qua tijd/fase en afstraalgedrag.

Het geheel meet 220cm hoog en het leeggewicht is al even indrukwekkend 225 kg. Maar eenmaal gevuld met dempingmateriaal (staalpellets, schroot), schuift het al snel verder op richting de 350 kg. Dit is alles bij elkaar een bijzonder imposante luidspreker.

 

Bezoek aan Rotterdam

Een klein aantal clubleden toog naar Rotterdam voor een confrontatie met de Statement. Het was even zoeken op het bedrijventerrein, maar uiteindelijk kwamen wij rond 10 uur aan bij Soundsystems aan. Wij werden heel gastvrij onvangen door de bouwer Cock van der Weiden en zijn zakenpartner Louie Lee. De demonstratie vond plaats in een van de aanwezige koelcellen. Die koelcellen hingen samen met het importbedrijf van Louie Lee. Die voorziet als groothandelaar (Chinese) restaurants van diverse etenswaren zoals kip en vlees en allerlei hapjes en andere eetbenodigdheden.

De kale kubusvormige koelruimte was rondom (en plafond!) in doeken gewikkeld. Dat bleek uitstekend te werken als demping en ook sloot de geluiden van buiten goed af. Het kleedde de ruimte ook visueel mooi aan. Bovendien is het voor een goede werking van het systeem noodzakelijk dat er niet teveel ruimte zit tussen het paneel en het plafond.

De Statement panelen stonden een aantal meters voor de achterwand, dit was eigenlijk iets teveel volgens Cock, maar was niet zomaar te corrigeren. Een gevuld paneel moet eerst worden leeggemaakt, voordat hij verplaatst kan worden. Daar had de tijd voor ontbroken. Hierdoor mistte de lage tonen af en toe wat substantie en druk. Het viel mij op dat de panelen ondanks hun flinke grootte toch niet zo dominant aanwezig leken te zijn in de ruimte.

Cock en Louie gingen intussen openhartig in op de vele technische aspecten en details van de luidspreker. De lange weg van de ontwikkeling van hun Statement en de moeilijkheden bij het bouwen ervan kwamen ook aan bod. Er moest ook veel werk van worden gemaakt om zo’n luidsprekersysteem op de wereldmarkt te zetten. Nederland is gezien de grootte en de kostprijs als afzetmarkt te klein om rendabel te kunnen werken. Zij leveren het systeem bij voorkeur als totaaloplossing, dus als complete audioset. Deze set bestaat uit een aangepaste set van van Medevoort. Met deze set wordt dus vandaag ook gedemonstreerd. Deze set kennen zij intussen zeer goed en hiermee kunnen zij het beste garanderen dat het systeem bij de klant naar behoren klinkt.

We kregen hierna alle gelegenheid om urenlang ontspannen te luisteren naar dit bijzondere systeem. Bovendien werden wij ook nog eens extra in de watten gelegd met heerlijke chinese hapjes en drankjes. Vele muziektitels kwam voorbij,. Cock bleek een duidelijke voorkeur te hebben voor jazz, dat klonk dan ook fantastisch via de set. Maar ook grootschalig klassiek werk kwam voorbij. Plus soms natuurlijke geluiden zoals bliksem en donderslagen.

Een werd een heel aparte ervaring. Zelden werd het live-geluid zo dicht en gemakkelijk benaderd. Dit was echt sensationeel. Het deed enigszins denken aan grotere hoornsystemen.

Een groot symfonieorkest werd moeiteloos en adembenemend groots en gemakkelijk met grote dynamiek en snelheid neergezet. Het systeem toonde zich zodanig neutraal, dat minder geslaagde opnamen genadeloos door de mand vielen. Het viel wel op dat het op elke plek iets anders leek te klinken. Volgens Cock werd dat veroorzaakt doordat de luidsprekers eigenlijk iets te dichtbij de luisteraar stonden. Wij zaten tegen de achterwand, dus dat viel vandaag niet te verhelpen. Als de luidsprekers een paar meter verder weg stonden zou alles op zijn plaats vallen.

Het viel mij wel op dat er steeds op stevig volume werd gedraaid en als de muziek wat rustiger was en de bezetting kleiner, dan had het systeem wat meer moeite om de balans en de verhoudingen goed weer te geven. De relatief grote ruimte van 300 m3 met veel demping is hier zeker debet aan, een gemiddelde huiskamer is meestal een stuk kleiner en minder gedempt. Dan zet het systeem gemakkelijk een stabiele ‘stage’ neer met meer dan voldoende druk in het laag, zo merkte Cock op.

Nu kreeg je af en toe het gevoel dat het soms net iets teveel vergroot werd neergezet. Dat leek af en toe wat ten kostte te gaan van de intimiteit en de spanningsboog in de muziek.

Zoals eerder gezegd “vergeeflijk” kun je dit systeem niet echt noemen. Maar ja, dat ligt aan de tegenwoordig vaak erg “hard en kil” klinkende CDs die soms gewoon overstuurde opnamen bevatten, dat kun je natuurlijk niet aan de boodschapper, het weergavesysteem, wijten. Het pleit juist voor de transparantie, snelheid en neutraliteit van het systeem dat de Sonore Statement in principe gewoon onverkort de inhoud van de opname doorgeeft aan de luisteraar. Het sprankelende live-gevoel bleef daarbij altijd overheersen en dat is toch waar het in feite allemaal om gaat. Het staat gewoon allemaal als een huis, stabiel en krachtig, dynamisch en soepel.

De combinatie met van Medevoort electronica lijkt ook geslaagd, bij een goede opname klinkt het zonder enig spoortje hardheid, een heel “analoog” geluid. Dit ondanks dat er zogenaamde D-klasse eindversterkers worden gebruikt, die soms de naam hebben dat ze snel de neiging kunnen vertonen tot een zekere mate van hardheid in het geluid.

Wellicht dat een buizenversterker de emotie nog iets beter kan overbrengen? Hoewel er bij de beluisterde set gekozen is voor van Medevoort transistorversterkers, heeft Cock zelf een lange historie in het bouwen en ontwerpen van buizenversterkers. Het is dus vrij logisch dat er binnenkort ook buizen-eindversterkers binnen het Sonore pakket leverbaar worden. Want met kleine versterkers kunnen met de Statement vanwege zijn grote gevoeligheid letterlijk grote resultaten worden gehaald. De eindgebruiker heeft aldus volop keuze in de samenstelling van de set.

Wij hebben met Cock en Louie afgesproken dat zij naar de Moriaan komen zodra hun kleinere en meer vervoerbare line-array luidspreker klaar is. Een bijzondere ervaring rijker keerden wij weer huiswaarts.

René Olivier